Cu ocazia Marii Uniri, pe 1 decembrie 2019 ne-am despărțit de hipMenu. Cu toții. Pentru totdeauna. Cei ce nu știu, hipMenu a fost o platformă de food delivery făcută în Cluj, care a crescut foarte rapid și a revoluționat comenzile la birou sau la domiciliu prin comenzile de grup.

Nu am să intru în detalii despre aplicație, pentru că deja este de domeniul trecutului și pe nimeni nu o să mai intereseze cât de awesome a fost aceasta. Ce vreau în schimb este să vorbesc doar din perspectiva mea, să-mi zic of-ul despre ce a însemnat experiența în acest proiect.

Ca mică istorie, eu m-am alăturat echipei în 2014, după 7 ani într-o firmă de web development, iar noul meu job a fost să mă ocup de tot ce înseamna vizual în firmă. De la bannere de facebook, la print, la app UX/UI, website, la cadouri în teambuilding-uri și încă vreo două chestii. Absolut totul a fost o provocare pentru mine, pentru că brusc am trecut de la proiecte multe și variate, la un singur proiect mare și foarte vast. În toată perioada existenței acestui proiect, nimic n-a fost ușor. Echipa a botezat această modalitate de a face lucrurile “stilul hipMenu”. Și pe bună dreptate, dacă nu stăteai în ședințe 5 ore, să discuți o idee, sau nu făceai 50 de screen-uri în 2 ore, nu erai tu. Nu aplicai corect stilul hipMenu.

Totul a mers ceas. Până am dat de prima provocare serioasă.

Se întâmpla tot în decembrie, dar în 2014, anul în care aplicația hipMenu a simțit nevoia de un facelift radical. Eu eram responsabilul pentru această îmbunătățire și cu toate că eram proaspăt angajat, presiunea era pe umerii mei. Am lucrat pe acest update vreo 3 săptămâni la foc automat. Poate te gândești, că am făcut o ditamai prezentare a noului design cu surle și trâmbițe. Ei bine, nu. 3 săptămâni, dedicate pentru trei f(*)te de ecrane. 3 pagini. 3 foi. Trei…în p#$@ mea! Atâta am iterat pe ele, de mi-am ieșit din minți. Comunicarea cu CEO-ul a fost deseori foarte dificilă. Cu el mă duelam într-ale designului. El era oponentul meu. Mâncam amândoi design pe pită. Dar de prea multe ori priveam lucrurile până la cele mai mici detalii și nu mai reușeam să vedem pădurea de copaci. Chiar și cu echipa aveam probleme de aliniere, fiecare își dădea cu părerea…se făcea design by committee, te simțeai obligat să mulțumești pe toată lumea, era haos total. Până într-o noapte, când eram hotărât să demonstrez că design se poate face mult mai focusat. Nu să lucrezi la 3 ecrane în 3 săptămâni, dar să creezi un prototip de aplicație complet, pe care să îl validăm și apoi să îl implementăm. După ce am ajuns acasă de la birou, am stat ca prostu’ toată noaptea până am făcut toate ecranele, exact așa cum le vedeam eu. Exact așa cum am simțit eu că trebuie să le fac. Exact așa cum mi-ar fi plăcut să fie implementate. Am terminat și eram gata să trimit designul. Am apăsat Send. În clipa aia am zis “Fuuuck. it. Dacă le acceptă bine, dacă nu, eu îmi dau demisia și fuck you! I’m out!” Acel design s-a aprobat în 12 decembrie 2014 și a rămas așa până la sfârșit. Stilul hipMenu a fost aplicat cu succes, iar rezultatul pe măsură.

hipMenu screens

hipMenu a reușit să aducă noi clienți în fața restaurantelor, așa cum și clienții au descoperit noi restaurante. Comenzile de grup au avut și o latură socială puternică. Ce fain era când puteai lua prânzul cu toți colegii… Fiecare prânz avea o energie specială. Să nu zic de faptul că știai din prima care este mâncarea ta și nu o mâncai pe a colegului, așa cum probabil că ți s-a mai întâmplat.

Stilul hipMenu s-a folosit în toate aspectele business-ului. În livrare, în comunicarea cu clienții, în programare și design, în vânzări și teambuilding-uri. Am devenit vulnerabili. Vestea a început să circule, urechile au început să audă, ochii să vadă și așa am căzut pe radarul unor mari companii precum Delivery Hero. Au fost și alții interesați să cumpere hipMenu. Unii au fost atât de direcți încât ne-au zis: “Vrem să vă cumpărăm ca să vă închidem.” Am refuzat. Delivery Hero în schimb a zis: “Vrem să vă cumpărăm și să lucrăm împreună. Să coexistăm cu foodpanda. Să dezvoltăm hipMenu și foodpanda. Să facem o frăție hipPanda. Și abia după ce ne asigurăm că s-a încheiat buyout-ul, abia apoi, să vă închidem.” Am acceptat, neștiind care era intenția finală.

Ce mă disperă pe mine este faptul că vin firmele mai mari, te cumpără și te scot din existență. La revedere competiție. Bine ai venit monopol. Și toate ca toate, dacă tot ai dat 12 milioane de euro pe compania asta, de ce dracu ștergi cu buretele lucruri care funcționau mai bine decât la colegii foodpanda? De ce scoți comenzile de grup? De ce lași să trăiască cea mai proastă aplicație? De ce nu schimbi culoarea și atât? Oricât am încercat să răspundem la întrebările astea, nu mai puteam aduce dreptatea pe linia de plutire. Până la urmă toate frustrările astea, oricât de mari ar fi, oricât de tare ar durea, sunt doar de moment, sunt trecătoare. Delivery Hero știe asta. E o bubă care trece cu cel mai eficient medicament inexistent. Timpul. Oamenii o să apeleze la alte servicii de delivery. Or să mai vină și alți competitori în piață, asta cu siguranță. O să se mai cumpere unul pe altul și istoria se va repeta.

Acest proiect a fost singurul care a lăsat o adâncitură semnificativă în experiența mea. Mi-am antrenat răbdarea de nenumărate ori și am învățat să nu mă dau bătut orice ar fi. Toți colegii mei au folosit stilul hipMenu, în a face lucrurile. Fără excepție. Am avut momente când nu mai suportam tensiunile și presiunile, dar am reușit să trecem peste ele împreună. Fiecare a fost împins de fiecare. Am ajuns o mică familie.

Cel mai greu este să mă despart de oameni. Cu unii poate nu mă mai văd niciodată. Probabil această despărțire în esență, mai mult ne-a unit. Ca oameni. Ne-a făcut mai buni. Pentru mine Marea Unire de pe 1 decembrie va avea și mai multă însemnătate de acum înainte. hipMenu a fost unul dintre cele mai faine și dragi proiecte la care am lucrat vreodată.

Love hipMenu

Încă există speranțe

Later edit: Cei de la eucemananc.ro implementează opțiunea de Group Orders. Momentan este in Beta, dar sunt convins că are potențial mare. Arată promițător și flow-ul este foarte ușor. Ar fi fraieri să nu pună accent pe feature-ul ăsta și să nu-l exploateze la maxim. Încă nu am făcut o comandă de grup, dar cu siguranță am să încerc.

https://eucemananc.ro/